TDC app: Se hvem du snakker for 0 kr med

TDCEn ny app til iPhone og Android giver gyldent overblik. Applikationen er en telefonbog, som viser, hvornår kunder med tjenesten TDC til TDC kan snakke i utallige timer uden, det påvirker regningen. Kunderne har inspireret os til at udvikle app’en, forklarer mobildirektør Johan Kirstein Brammer.

De fleste store teleselskaber i Danmark tilbyder gratis opkald mellem kunder i samme selskab. TDC har tjenesten TDC til TDC, som giver kunderne mulighed for at ringe til andre TDC kunder, uden det koster ekstra. Men mange ved ikke på forhånd, hvilket mobilselskab vennerne eller familiemedlemmerne bruger. Derfor hjælper TDC nu kunderne med at synliggøre, hvem de frit kan ringe til. Det sker med en applikation til iPhone og Android-telefoner, en telefonbog, som viser et lille TDC logo ud for de kontakter, der er TDC kunder.

- Vores kunder har været meget tilfredse med TDC til TDC, og det er især inden for familien og de nærmeste venner, at man ved hvem, der har TDC og derfor ikke koster noget at ringe til. Det inspirerede os til at komme med en løsning, som rækker ud over de nærmeste og viser hvem i hele ens netværk, det er gratis at ringe til, siger mobildirektør Johan Kirstein Brammer, TDC Privat.

Applikationen kan bruges uanset hvilket teleselskab, man hører til.

Hver 4. dansker
Der er ca. 1,8 mio. danskere med mobilabonnement hos TDC. Det betyder, at kunder med TDC til TDC kan ringe til hver 4. dansker uden ekstra beregning.

- TDC til TDC applikationen er naturligvis en stor fordel fordi, der er så mange danskere med TDC abonnementer. Men det er også en sjov gimmick, som giver vores kunder muligheder for at vise vennerne, hvor mange gratis opkald, de kan foretage, siger Johan Kirstein Brammer.

Ingen kommentarer

YouSee indfører Favorit fra Grundpakken

yousee-v2Kabel-tv-kunder hos YouSee får nye valgmuligheder, når selskabet fra den 1. juni også giver de flere end 200.000 husstande med Grundpakken adgang til at købe ekstra tv-kanaler efter eget valg, kaldet Favorit.

Favorit har hidtil været forbeholdt kunder med Mellem- eller Fuldpakken, men nu kan alle Yousee-kunder supplere deres tv-pakke med ekstra kanaler. Man kan vælge mellem i alt 69 kanaler, herunder en lang række af de mest populære.

“Vi er fast besluttede på, at kunderne selv skal kunne sammensætte deres tv-pakker. Nu laver vi en lille forbedring i den retning, men allerede senere i år tager vi endnu et skridt med lanceringen af en helt ny fritvalgs-løsning,” siger adm. direktør Niels Breining, YouSee.

Favorit blev præsenteret i 2005 som et produkt, der giver kunder med de største tv-pakker adgang til et mere nichepræget udvalg af kanaler. Kunderne skal tegne sig for mindst fire tv-kanaler, men til gengæld kan de frit skifte mellem kanalerne fra måned til måned.

Den fritvalgs-løsning, der senere i år afløser Favorit, vil have flere kanaler at vælge mellem, men også andre – både højere og lavere – kanalpriser. Det betyder, at nogle Favorit-kunder kan opleve prisstigninger til den tid.

Mere om Favorit

  • Favorit koster 48 kr. pr. måned, og den pris inkluderer fire kanaler efter eget valg. Yderligere kanaler kan købes for 12 kr. pr. stk. pr. måned.
  • Kanaler kan udskiftes, tilføjes eller fjernes en gang om måneden. Favorit omfatter i alt 69 kanaler, heriblandt en stor del af de kanaler, der indgår i Fuldpakken.
  • Favorit-kanalerne er krypterede, og abonnement på Favorit forudsætter derfor enten YouSee Plus (89 kr/måned) eller YouSee Kort (30 kr/måned).

(YouSee pressemeddelelse)

, , , ,

Ingen kommentarer

Telenor tilbyder iPhone-kunder navigation fra Navigon

Telenor logoTelenors iPhone-kunder kan nu eksklusivt få fri adgang til navigationssoftware fra Navigon. Med adgang til fuldt kortmateriale over Danmark og udvalgte features får Telenors kunder dermed ekstra meget glæde af deres iPhone.

Telenor tilbyder nu eksklusivt sine iPhone-kunder navigationsløsningen “Navigon Select”, der bygger på den prisvindende software Navigon MobileNavigator. Applikationen, som Telenors kunder får uden at skulle betale for den, indeholder alle de vigtigste funktioner til sikker og pålidelig navigation. Det omfatter blandt andet fuldt kortmateriale over Danmark, navigation med 2D-kortvisning, dansk stemmevejledning og søgning på flere end 27.000 points of interest. Samtidig er applikationen fra Navigon bygget til at understøtte iPhone’s i forvejen intuitive brugermenu.

“I Telenor ønsker vi at gøre vores kunders smartphones smartere. Det gør vi blandt andet ved fortsat at udbygge vores tilbud af applikationer, der understøtter kundernes daglige behov. Det er Navigon et godt eksempel på. Med disse tilbud ønsker vi, at inspirere vores kunder til at bruge verden,” siger Matthias Ringqvist, markedsdirektør hos Telenor i Danmark

“Vi er glade for, at vi nu kan styrke vores samarbejde med Telenor yderligere, og stolte over at Navigon fremover vil vise Telenors danske iPhone-kunder sikkert på vej,” siger Allan Friis, Manager Sales Telecom Business EMEA hos NAVIGON

Navigon Select” er tilgængelig for Telenors iPhone-kunder i den danske Apple App Store. Telenors kunder har fri adgang til applikationen i 24 måneder fra aktivering, og den kan testes af alle øvrige brugere i en prøveperiode på 30 dage.

Både kortmaterialet og softwaren gemmes i telefonens hukommelse. Det betyder, at det ikke er nødvendigt med en aktiv dataforbindelse ved brugen af Navigon select, når først applikationen er hentet ned på kundens iPhone og og man har startet NAVIGON Select første gang.

Fakta om Navigon navigationssystem

”Navigon Select” er baseret på Navigon MobileNavigator. Løsningen tilbyder blandt andet:

  • Navigation med 2D-kortvisning, dansk stemmevejledning og søgning på flere end 27.00 POI’er.
  • Mulighed for at søge via egen database og Google Local Search.
  • At skærmen automatisk skifter mellem dag- og nattilstand, og kan indstilles til visning i portræt eller landskab alt efter ønske.
  • Funktionen Reality View light 3D, som er udviklet af Navigon, der giver bedre orientering ved motorvejsafkørsler ved hjælp af tydelige grafiske illustrationer.
  • Udvidet fodgængernavigation, som gør det muligt at bruge den under byvandringer og sightseeings.
  • Understøttelse af det integrerede kompas i iPhone 3GS og iPhone 4.

Tillægsfunktioner

Udover professionel bil- og fodgængernavigation kan ”Navigon Select” udvides med en række tillægsfunktioner. Der er syv feature-pakker, som kunderne kan købe via In-App. På den måde er der mulighed for at skræddersy navigationsløsningen til sine personlige behov.

I feature-pakkerne kan kunderne blandt andet købe opgradering med kortmateriale til Norden og 20 andre europæiske lande og en 3D pakke med Reality Wiev Pro, Panorama og Traffic Live.

, , , , , ,

Ingen kommentarer

Telenor lancerer nyt dataabonnement, som kan bruges både til tablet og smartphone

Telenor logoTelenor tilbyder fra i dag et nyt dataabonnement, der gør det lettere for danskerne at bruge de mange nye devices som smartphones og tablets til at gå på nettet. Med ét samlet abonnement kan kunderne nu gå på nettet på både deres tablet og smartphone samtidig.

En undersøgelse foretaget af Userneeds for Telenor viser, at over halvdelen af danskerne forventer, at de vil bruge internettet mere via mobile enheder inden for de kommende to år. Som konsekvens af at der kommer stadig flere nye devices, der kan benytte de mobile datanetværk, og danskernes behov for at være online stiger, lancerer Telenor derfor i dag et nyskabende abonnement, der skal gøre det nemt og ligetil for kunderne at udnytte de mange nye muligheder.

Til kunder, der allerede har et flatrate dataabonnement hos Telenor, tilbyder Telenor abonnementet “DobbeltSIM”. Det betyder, at kunderne får et ekstra sim-kort til deres dataabonnement, som kan sættes i en tablet, og det er så muligt at være på nettet fra begge sim-kort samtidig. De to sim-kort hører til samme dataabonnement, så kunderne kun betaler for ét abonnement.

Telenor forventer kraftig stigning i antallet af tablets
Siden 2010 er markedet for smartphones vokset voldsomt, og ca. 70% af de mobiltelefoner, der nu sælges i Danmark, er smartphones. Da de fleste smartphones sælges med dataabonnement, betyder det, at rigtig mange danskere har et dataabonnement i dag.

Samtidig forventer Telenor, at op mod 200.000 danskere i 2011 vil købe en tablet, som også har muligheden for at benytte de mobile datanetværk.

“Vi ser flere og flere danskere køber tablets som supplement til deres smartphone, og da mange kunder allerede har et dataabonnement hos os, vil vi gerne gøre det nemt og ligetil at udnytte det eksisterende abonnement på de nye tablets. Derfor tilbyder vi nu ”DobbeltSIM”,” forklarer Kim Sørensen, Senior market manager hos Telenor.

, , , , , ,

Ingen kommentarer

YouSee investerer 250 mio. kr. i interaktive tjenester

yousee-v2Mange danskere har i de senere år fået smag for selv at tilrettelægge deres tv- og filmforbrug med såkaldt on demand-tv. Det er en af årsagerne til, at tv-udbyderen YouSee vil investere en kvart milliard kroner i en omfattende opgradering af kabel-tv-nettet, der bl.a. skal skaffe mere kapacitet til bredbånd, online filmudlejning og StartForfra m.m.
Allerede i år forventer YouSee at firedoble kapaciteten til at levere on demand-tv. I de følgende tre år vil der yderligere ske en fordobling af kapaciteten hvert år, således at YouSee bliver i stand til at klare 30-35 gange mere on demand-tv sammenlignet med i dag.

Baggrunden for investeringen er generel vækst i bredbåndstrafikken kombineret med voksende forbrug af de interaktive tv-tjenester. På et år er forbruget af StartForfra, hvor man kan genstarte en tv-udsendelse når som helst under udsendelsen, steget med over 90 pct. Digital udlejning af film vokser i samme tempo, og samlet er YouSee nu oppe på at levere ca. 350.000 spillefilm, StartForfra og Arkiv-udsendelser pr. måned.

”Vi kommer til at se en ganske stor stigning i både udbredelse og forbrug af on demand-tv i de kommende år. Andre steder i verden, eksempelvis i USA, er man endnu længere fremme i den udvikling, men der er ikke tvivl om, at vi allerede nu oplever en ændring i danskernes tv-adfærd i retning af større forbrug af tidsskiftet tv”, siger teknisk direktør Jørgen Michaelsen, YouSee.

De seneste tal fra USA viser, at ca. seks pct. af amerikanernes tv-forbrug i dag er tidsskiftet tv, dvs. tv der bliver set inden for 24 timer efter udsendelsestidspunktet. Langt det meste er dog tv optaget på harddiskoptagere, mens on demand-tjenester stadig udgør en mindre andel.

Herhjemme er forbruget af tidsskiftet tv på nuværende tidspunkt noget lavere end amerikanernes, men særligt tjenester som StartForfra og TV Arkiv ser ud til at glide ind i husstandenes dagligdag, så snart de får erfaring med det.

Mere om opgraderingen

  • Opgraderingen sker bl.a. ved at opdele nettet i stadigt mindre ’øer’ af kunder, samtidig med at der investeres i bl.a. nye videoservere og kabel-modem. YouSee’s kabelnet er i dag opdelt i ca. 600 øer med ca. 2.000 husstande på hver ø. Målet er at reducere antallet af husstande på hver ø til ca. 500 inden 2015.
  • Arbejdet sker hovedsageligt om natten, fordi det vil være nødvendigt at afbryde tv og bredbånd, når kunderne skal flyttes til nye ’øer’.
  • Med on demand-tv får den enkelte kunde i praksis sit helt eget tv-signal. Hvis f.eks. 1000 kunder vælger at se ’Forbrydelsen’ en søndag aften på DR1 som StartForfra, svarer det til således til 1000 forskellige tv-kanaler, der leveres via kabel-nettet.
  • YouSee’s kunder forbruger på nuværende tidspunkt ca. 350.000 on demand-indslag, dvs. StartForfra, TV Arkiv eller film, pr. måned. Det er en fordobling i forhold til sidste år. Derudover er der stor vækst i forbruget af on demand indhold via bredbånd fra både YouSee’s egne tjenester og andre danske og internationale tjenester som f.eks. YouTube.
  • Opgraderingen vil femdoble bredbåndskapaciteten i kabel-nettet. Bredbåndstrafikken er generelt i stærk vækst bl.a. som følge af voksende forbrug af video og musik via internettet. YouSee’s hurtigste bredbåndsforbindelse er lige nu 50 Mbit/s, men selskabet forventer at lancere produkter med op til 100 Mbit/s, når der vurderes at være en reel efterspørgsel. I andre lande har kabel-udbydere testet produkter med hastigheder på over 200 Mbit/s på kabel-net.

, , , , , , , ,

Ingen kommentarer

YouSee indfører kvalitetsmærke for tv-apparater

yousee-readyYouSee lancerer nu en kvalitetsmærkning, der skal hjælpe forbrugerne, når de går på jagt efter et nyt fladskærms-tv til boligen. Med det nye mærke, YouSee Ready, kan forbrugerne på forhånd sikre sig, at et nyt apparat er testet og i stand til at udnytte de digitale tjenester på landets største kabel-tv-net.
“Det vrimler med tekniske udtryk og forkortelser, og som forbruger kan det være svært at finde det helt rigtige, når man skal købe nyt tv. Derfor har vi i samarbejde med skærmproducenterne valgt at lancere et kvalitetsmærke, som sikrer, at kunderne får fuldt udbytte af f.eks. HD-tv, hvis de er kunde hos YouSee,” siger produktudviklingsdirektør Anders Blauenfeldt, YouSee.

Loewe, Philips og Sony bliver de første producenter af fladskærme, der kommer på markedet med det nye kvalitetsstempel. YouSee er i forhandling med en række andre producenter, og det forventes, at flere mærker vil være forsynet med YouSee Ready inden for den kommende måned.

“Danskerne ser ikke bare mere tv end nogensinde før, de får også flere tv-apparater med flere og flere avancerede digitale muligheder. YouSee’s opgave er at hjælpe forbrugerne på vej mod det digitale hjem,” siger Anders Blauenfeldt.

Kun fladskærms-tv med indbygget digital tuner til kabel-tv, også kaldet DVB-C, har mulighed for at opnå mærkningen YouSee Ready, hvis de i øvrigt opfylder YouSee’s specifikationer. Nye tal fra Branchen ForbrugerElektronik viser, at der siden nytår er solgt flere end 210.000 fladskærms-tv af denne type svarende til omkring 60 pct. af det samlede salg af fladskærms-tv i år. I august var andelen steget til omkring 80 pct. af salget.

, , ,

Ingen kommentarer

YouSee indfører fri adgang til digitalt tv

yousee-v2Landets største kabel-tv-selskab, YouSee, sætter nu for alvor gang i digitaliseringen af det hjemlige tv-marked. Med virkning fra den 15. september fjerner YouSee krypteringen af det digitale tv-signal i selskabets tre programpakker, så omkring en million husstande får fri adgang til at se digitalt tv uden ekstraudgifter.

“YouSee har udbudt digitalt tv i snart ti år, og vores erfaring er, at mange kunder oplever kravet om kort og boks som besværligt og irriterende. Nu gør vi det nemt, så vores kunder får deres tv-kanaler i både digital og analog kvalitet uden bøvl og uden, det koster ekstra,” siger adm. direktør Niels Breining, YouSee.

Stort set alle selskabets godt 1,1 mio. kunder får fra første dag adgang til at se alle deres kanaler fra Grund-, Mellem- eller Fuldpakken i digital kvalitet. Eneste undtagelse er husstande i et antal antenneforeninger, som selv sammensætter deres programpakker.

Hidtil har kryptering af signalerne gjort det nødvendigt at leje et program-kort for at se kanalerne digitalt. Fremover vil eneste forudsætning være, at man har et tv med indbygget digitalmodtager, og det har de fleste af de ca. 700.000 fladskærms-tv, der forventes solgt i år.

YouSee er en af de første kabel-udbydere i Europa, der fjerner krypteringen af digitalt tv.

“Vi er i en unik situation, fordi vi takket være vores filterteknologi kan distribuere tre forskellige programpakker i både digital og analog kvalitet, som kan ses uafhængigt af hinanden og uden brug af ekstra udstyr på alle hjemmets tv. Det sætter en ny standard på tv-markedet,” siger Niels Breining.

YouSee forventer, at udbredelsen af tv-apparater med indbygget digital modtager vil ske så hurtigt, at flere end 500.000 husstande – svarende til ca. halvdelen af selskabets kunder – inden for de næste to år vil se alle deres kanaler digitalt.

,

Ingen kommentarer

YouSee køber A+

yousee-v2YouSee har i dag indgået aftale med ejerne af tv- og bredbåndsselskabet A+, om at YouSee køber selskabet til overtagelse dags dato.

A+ råder over en landsdækkende fiberbaseret infrastruktur og er specialiseret i at opbygge og drive lokale antennenetværk. Med sine 62.000 kunder er A+ landets tredjestørste distributør af tv og bredbånd til antenneforeninger efter YouSee og Stofa. A+ har hidtil været ejet af selskabets ledelse, Nordica Capital Partners A/S og LD-Invest Equity.

“Vi kender A+ som en meget stærk virksomhed med en betydelig kundekreds af bolig- og antenneforeninger, som også er kerneområder for YouSee. A+ supplerer vores forretning fint, og vi er overbevist om, at købet bliver en gevinst for kunderne i begge selskaber,” siger adm. direktør Niels Breining, YouSee.

Administrerende direktør og stifter af A+, Henrik Lind, er tilfreds med, at A+ nu bliver solgt til YouSee. “Jeg er meget glad for den indsats, som hele medarbejderstaben i A+ har ydet gennem årene. Det er det egentlige grundlag for den virksomhed, som vi gennem de seneste år har skabt. YouSee er den største og mest succesrige operatør på det danske marked, og jeg kan kun være stolt af, at YouSee nu overtager forretningen,” siger Henrik Lind.

Efter planen vil A+ blive fusioneret med YouSee’s datterselskab Dansk Kabel TV, der ligesom A+ også har fokus på at opbygge og drive netværk for foreninger.

Adm. direktør i A+, Henrik Lind, bliver medlem af direktionen i det fusionerede selskab.

Handlen omfatter selskaberne: A+ Arrownet A/S, A+ Telecom A/S, A+ Networks A/S, A+ Finance ApS, FasCom A/S og FastTV.net A/S

Parterne har aftalt ikke at oplyse købsprisen.

, , , , , , , , ,

Ingen kommentarer

Viasat: Ny HD-kanal i TV3 familien fra næste år

viasat-hdDanskerne kan begynde at glæde sig. Viasat og TV3 er i fuld gang med at planlægge en ny HD-kanal, der kommer til at levere samme populære underholdning, som de resterende kanaler i TV3-familien. Målsætningen er at lancere HD-kanalen inden for et år.

Mange spår HD som fremtidens TV, men udbuddet af danske kanaler i HD er stadig begrænset. Heldigvis er en ny dansk HD-kanal på vej, der ligesom de andre TV3-kanaler vil byde på underholdning i høj kvalitet: Sport med SAS-ligaen, UEFA Champions League, Europa League men også NFL. Dette suppleres med blandt andet film. Viasat vil samarbejde med både distributørerne af den kommende kanal og forbrugerne for at sikre, at den nye HD-kanal kommer til at levere det indhold, som efterspørges af markedet.

”Viasat tilbyder i dag fire HD-kanaler. Den femte kommer til november med DRs HD-kanal, og nu er vi i gang med at planlægge en TV3-kanal i HD. Viasats strategi på HD er netop at udbygge med kvalitetskanaler. Vi er meget bevidste om, at det ikke kan betale sig bare at fylde på med HD-kanaler for at øge antallet. Det er kun interessant, hvis underholdningen er i orden. Derfor vil vi også bruge tid på at undersøge, hvad forbrugerne efterspørger, inden vi lægger os fast på den nye HD-kanals indhold. Vi ved, at mange danskere har investeret i HD-Ready fladskærme, men de har ikke nødvendigvis adgang til HDTV. Hvis deres interesse for et HD-abonnement skal vækkes, så skal det selvfølgelig være med kanaler, de elsker at se,” siger administrerende direktør for Viasat, Kim Poder.

Selvom TV3 familiens nye HD-kanal først ser dagens lys til næste år, så kan det godt betale sig for mange danske TV-seere at overveje, om de gerne vil se HDTV. De danskere, som skal vælge et digitalt TV-signal, når det analoge TV-signal på det jordbaserede sendenet slukker d. 31. oktober, bør tage HD med i deres overvejelser.

”De TV-seere, som er berørte af, at det analoge TV-signal til stue- og tagantennen slukker, er forhåbentlig godt klar over, at de skal træffe et valg for at undgå at miste signalet. Men de skal gøre sig nogle overvejelser inden, og her bør HD være inde i billedet. Vælger de for eksempel en parabol-, kabel- eller en bredbånds-TV løsning, så er de HD- og fremtidssikret. Der er rigeligt med kapacitet på disse TV-platforme, hvilket betyder, at distributørerne kan tilbyde flere og flere HD-kanaler. Det gælder ikke alle platforme, og derfor skal man lige tænke sig om en ekstra gang, inden man vælger TV-løsning,” fortæller Kim Poder.

Den kommende HD-kanal fra TV3 vil være tilgængelig med en parabolløsning hos Viasat og blive tilbudt til Viasats samarbejdspartnere på kabel og via bredbånd (IP). Den nye kanal vil sammen med DRs kommende HD-kanal være tilgængelig med Viasats Bonus-pakke, som alle kunder har adgang til. Med en HD-boks får kunderne de to nye HD-kanaler gratis. I dag tilbyder Viasat TV2SPORT HD, TV1000 HD, National Geographic HD og MTVN HD.

, , , , , , , , , ,

Ingen kommentarer

Ny Telestatistik: Fortsat høj vækst i mobilt bredbånd

itstDanskerne fortsætter med at tage det mobile bredbånd til sig i stort omfang.

Ved årsskiftet havde 302.000 danskere en mobil bredbåndsforbindelse til deres computer. Et halvt år før var dette kun tilfældet for 208.000. Det svarer til en vækst på lidt over 45 procent på et halvt år. Hertil kommer alle dem, som har anvendt deres mobiltelefoner som bredbåndsforbindelse.

Til gengæld er væksten for faste bredbåndsforbindelser aftagende. Tilvæksten i faste bredbåndsabonnementer var i andet halvår 2008 på lidt under 23.000, mens den i første halvår 2008 var på lidt over 66.000.

Væksten i de traditionelle og mest udbredte bredbåndsteknologier som ADSL og kabelmodem er stort set stoppet. Til gengæld er det interessant at se, at næsten hele væksten på bredbåndsmarkedet nu ligger på de nye teknologier som fiber og mobilt bredbånd. Det viser at der er stort fokus på både hastighed og mobilitet. siger direktør i IT- og Telestyrelsen, Jørgen Abild Andersen.

Hastighederne på bredbåndsforbindelserne fortsætter også med at stige. I slutnin-gen af andet halvår 2008 havde mere end 70 procent af abonnementerne en downstreamhastighed på 4 Mbit/s eller mere. I første halvår 2008 var det kun tilfældet for lidt over halvdelen af de danske bredbåndsabonnementer.

Også upstreamshastighederne er øget. I slutningen af 2008 var det lidt mere end 30 procent af bredbåndabonnementerne, der havde en upstreamhastighed på mindst 1 Mbit/s. Et halvt år tidligere var andelen lidt over 20 procent.

Disse og andre udviklingstendenser på det danske telemarked er beskrevet i IT- og Telestyrelsens publikation ’Telestatistik - andet halvår 2008’, som styrelsen offentliggør i dag.

, , , , , , , , , , , , , ,

Ingen kommentarer